poniedziałek, 22 października 2012

Battlegroup Kursk - informacje o mechanice

W dniu 17 października 2012 roku zaczęła się wysyłka podręcznika do systemu bitewnego "Battlegroup Kursk", o którym pisałem kilka dni temu (moja kopia winna dotrzeć w ciągu kilku dni). Na podstawie źródeł dostępnych w internecie (forum TMP, nieoficjalny blog współpracownika autora podręcznika:) wyłania nam się wreszcie konkretny obraz tego zbioru zasad. Pozwolę sobie dokonać tłumaczenia najważniejszych informacji z w/w stron:

Gracze, którzy mieli do czynienia z systemem Kampfgruppe Normandy, bez trudu zauważą podobny styl i czucie gry. Poza tym zasady Battlegroup Kursk posiadają sporo różnic z KGN. Zmieniono sposób działania artylerii, dramatycznej zmianie uległ ogień przygniatający, wprowadzono bardziej historyczne listy armii, dodano akcję "szturm" dla walk na bliskie dystanse, rozszerzono arsenały o dodatkowe rodzaje jednostek, zmieniono "morale chits". Zmiany dosięgnęły także sposoby operowania dowódców.

System Battlegroup Kurks oparty jest o rzuty 1k6 oraz skalę oddziałów 1 do 1, przy czym zasięgi broni uległy dostosowaniu do wielkości pola bitwy.

Podczas fazy wydawania rozkazów aktywny gracz rzuca odpowiednią ilość kostek (w zależności od wielkości swojej armii) i do otrzymanych wyników dodaje możliwości wydawania rozkazów przez oficerów (dowódców) co pozwala na na aktywację pewnej liczby oddziałów w każdej turze. Jak widać, nie zawsze będzie w stanie wydać tyle i takich rozkazów jakie chce. Ciekawe podejście do symulacji nieprzewidywalności pola bitwy (OWW2 posiada oparty na innych założeniach system rozkazów ale ostatecznie służący temu samemu celowi), zupełnie inne niż w np. Flames of War gdzie zupełny brak tego aspektu. 

Pododdziały mogą otrzymać jeden z wielu możliwych rozkazów do wykonania. Warto zaznaczyć, że w przypadku najpopularniejszego w każdym systemie bitewnym rozkazie "strzał" można wybrać spośród dwóch trybów - ogień bezpośredni oraz ogień obszarowy. I tutaj bardzo ciekawe rozwiązanie ognia bezpośredniego, otóż najpierw dokonujemy rzutu na "zauważenie" (spot), potem rzut na trafienie i na końcu wszelkie możliwe "save-y" z racji ewentualnego przebywania w osłonie. I koniec. Ogień obszarowy jest jeszcze prostszy - jeden rzut 1k6 na próbe przygniecenia przeciwnika do ziemi (pin down) - jest to jedyny możliwy rezultat do uzyskania tym ogniem, przeciwnik nie ponosi strat z racji tego ognia. Ogień artyleryjski wykorzystuje natomiast obserwatorów, którzy wskazują cel i próbują nawiązać kontakt radiowy z baterią artylerii celem ostrzału. Inne rozkazy to "pułapka", ruch oraz różne saperskie aktywacje, m.in. rozminowywanie. 

Morale rozpatrywane jest na poziomie pododdziałów jak i całej armii (podobnie jak w FOW). Test morale odbywa się poprzez pojedynczy rzut 1k6 z rezultatami zależnymi od tego jak bardzo pododdział ucierpiał w czasie walki, po stratach ponad połowy stanu osobowego. Morale armii natomiast jest rozwiązane poprzez wyciąganie "morale chits" (rozumiem, że są to jakby karty-niespodzianki z Eurobusiness) i stałe zwiększanie "Battle Rating", który po przekroczeniu krytycznego punktu powoduje ucieczkę całej armii z pola bitwy.

System Battlegroup Kursk (czy też bardziej poprawnie Battlegroup Series - Kursk, jako że będą jeszcze   inne książki opisujące inne teatry działań wojennych) zawiera także zasady specjalne dotyczące wsparcia lotniczego, saperów oraz innych specjalistycznych rodzajów broni wsparcia, nie wyłączając zaopatrzenia i łączności.

Bitwy mogą być rozgrywane w oparciu o historyczne scenariusze (w tym jedną kampanię) albo jako typowe starcia na ustaloną ilość punktów po każdej ze stron. Listy armii są w zasadzie zbalansowane, ale o tym już w następnym poście. 

Odsyłam także do spisu przykładowych stron z podręcznika na oficjalnym blogu współpracownika autora, Piers'a: http://ww20mm.blogspot.com/2012/09/battlegroup-kursk-good-news-and-bad.html





5 komentarzy:

  1. Na jakim szczeblu będzie opierała się rozgrywka? Kompani?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje mi się, że będą trzy szczeble operacji, podobnie jak w KGN - pluton, kompania, batalion. Mam podręcznik do KGN i układ list armii sugeruje podobny podział w BGK. Na przykładowej podręcznika ze scenariuszem jest też widoczny zapis taki, jak w KGN - tu akurat scenariusz rozpisany na skalę plutonu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witamy wśród bitewnych blogerów Przemysławie :)

    OdpowiedzUsuń